مرکز ترک ریتالین

ریتالین دارویی است که برای افراد مبتلا به ADHD  ، تجویز می‌شود. در حقیقت قرص ریتالین موجب افزایش تمرکز و توجه فرد خواهد شد. در کنار این موارد، عوارض مصرف ریتالین بسیار زیاد است. از جمله اینکه در صورت سوءمصرف این دارو، فرد ممکن است دچار اعتیاد به ریتالین شود. در صورتی که وابستگی به ریتالین در شما ایجاد شده است، باید برای درمان اقدام کنید و لازمه آن مراجعه به بهترین مرکز ترک ریتالین است. در این مطلب قصد داریم راجع به چگونگی ترک ریتالین، عوارض مصرف و علائم ترک آن صحبت کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

ریتالین چیست؟

متیل فنیدات، که با نام تجاری ریتالین به فروش می‌رسد، یک داروی محرک سیستم عصبی مرکزی است که منجر به افزایش تمرکز و کاهش بیش فعالی در افراد مبتلا به ADHD  می‌شود. همچنین برای کمک به درمان نارکولپسی نیز کاربرد دارد. ریتالین و سایر داروهای محرک گاهی اوقات توسط افرادی که به دنبال افزایش سرخوشی یا به دنبال تقویت شناختی هستند، مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد. در صورت  ادامه دادن این روند، سوءمصرف ریتالین منجر به ایجاد وابستگی به ریتالین خواهد شد. نحوه مصرف ریتالین بصورت خوراکی است، اما برخی افراد برای دستیابی به تحریک بیشتر، قرص را پودر کرده و  به استنشاق ریتالین می‌پردازند.

در مغز افراد مبتلا بهADHD  ، ماده شیمیایی دوپامین با کمبود مواجه است. به همین دلیل مصرف ریتالین در این افراد، موجب استفاده بهینه تر از دوپامین و در نتیجه منجر به افزایش تمرکز می‌شود. از کاربردهای مصرف ریتالین می‌توان به افزایش توجه و تمرکز، کنترل مشکلات رفتاری و افزایش مهارت گوش کردن اشاره کرد.

یکی از عوارض بسیار ناخوشایند سوء مصرف ریتالین، احتمال وابستگی و اعتیاد به ریتالین است. اگر پس از یک دوره وابستگی، مصرف آن را قطع کنید، ممکن است علائم ترک ناراحت کننده‌ای را احساس کنید، بنابراین لازم است تا برای درمان وابستگی به ریتالین به یک مرکز ترک ریتالین مراجعه کنید. اگر هنوز برای درمان، دچار تردید هستید! سایر عوارض مصرف ریتالین را بخوانید.

عوارض مصرف ریتالین

تاثیر مصرف ریتالین بر عملکرد بدن شامل موارد زیادی می‌باشد. ریتالین در حین اینکه موجب افزایش تمرکز و توجه می‌شود، اما عوارض زیادی نیز دارد. شایع‌ترین عوارض مصرف ریتالین عبارتند از:

عوارض مصرف ریتالین

• اعتیاد به ریتالین
  • کاهش اشتها
  • معده درد
  • بیخوابی
  • اضطراب، تحریک پذیری و بی قراری
  • تپش قلب

برخی از عوارض جانبی جدی‌تر مرتبط با سوء مصرف ریتالین عبارتند از:

• تاری دید
  • تغییر بینایی
  • ضربان نبض سریع
  • پارانویا
  • سوء ظن
  • توهمات بصری
  • عفونت پوست
  • عفونت ویروسی
  • عفونت مجاری ادراری

اما چطور باید بفهیم به ریتالین معتاد شده‌ایم؟ پاسخ واضح است، با بررسی علائم اعتیاد به ریتالین! این علائم شامل موارد زیر خواهد بود.

علائم اعتیاد به ریتالین

از نشانه‌های اعتیاد به ریتالین عبارتند از:

• تغییرات خلقی ناگهانی
  • تغییر در اشتها، مانند پرخوری در خارج از وعده‌های غذایی معمولی
  • اجتناب از تماس چشمی
  • دروغ گفتن در مورد مکان خود، با چه کسی وقت می‌گذرانید، یا پولتان را صرف چه چیزی می‌کنید؟
  • عملکرد ضعیف و غیرمعمول در زمینه‌های مهم زندگی، مانند خانه، محل کار یا مدرسه
  • گرفتن وام غیرمعمول (و به احتمال زیاد بازپرداخت نکردن آن)
  • داشتن پول نقد اضافی(می‌تواند به معنای این باشد که فرد دزدی کرده است)
  • استفاده از اینترنت برای یافتن اطلاعاتی در مورد ریتالین، از جمله نحوه به حداکثر رساندن اثر قرص ریتالین

اگر دارای علائم اعتیاد هستید، سریعا به بهترین مرکز ترک ریتالین مراجعه کنید. یادتان باشد درمان اعتیاد به ریتالین بصورت سرخود موجب بروز علائم ترک بسیار ناخوشایند خواهد شد. این علائم در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد پیام کنترل می‌شود و شما فرایند ترکی آسوده را طی خواهید کرد. اما این علائم شامل چه مواردی است؟! در زیر بخوانید:

علائم ترک ریتالین چیست؟

ریتالین، مانند سایر محرک‌ها، اغلب علائم روانی را در طول فرایند ترک ایجاد می‌کند. ممکن است فرد احساس بی تفاوتی، افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری و خستگی کند. شدت علائم ترک، به مدت زمان مصرف ریتالین و میزان دوز مصرفی آن بستگی دارد. اگر به طور ناگهانی به مصرف ریتالین را قطع کنید، علائم ترک معمولا بدتر و شدیدتر می‌شوند. سایر عوارض ترک ریتالین عبارتند از:

• اضطراب
  • از دست دادن تمرکز
  • تحریک پذیری
  • بیش فعالی
  • نوسانات خلقی
  • اختلالات خواب
  • تغییرات در ضربان قلب
  • تغییرات در فشار خون

در برخی موارد، افسردگی می‌تواند شدید باشد و منجر به وضعیتی به نام آنهدونیا شود کهر شامل ناتوانی در احساس لذت است. این حالت معمولا موقتی است، اما می‌تواند به افکار یا اعمال خودکشی منجر شود. اگر شروع به تجربه علائم افسردگی شدید یا افکار خودکشی کردید، واجب است تا به مرکز ترک اعتیاد به ریتالین مراجعه کنید.

بهترین روش ترک ریتالین

احتمالا برای بسیاری از شما سوال پیش آمده است که روش ترک ریتالین چگونه است؟! بهترین نحوه ترک ریتالین، مراجعه به کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد و درمان وابستگی به مواد است. از جمله مزایای ترک این ماده محرک در بهترین کلینیک ترک ریتالین در تهران عبارت است از:

بهترین روش ترک ریتالین

• مدیریت علائم ترک ریتالین: قطع ناگهانی ریتالین یا کاهش مصرف ریتالین، منجر به بروز علائم ترک می‌شود. حضور در مرکز ترک ریتالین منجر به نظارت و کنترل این علائم خواهد شد.
  • در بهترین کلینیک ترک ریتالین، می‌توانید از خدمات بستری و سرپایی استفاده نمایید.
  • بهبود سلامت روان: در طی فرایند سم زدایی ممکن است شما علائم ترکی مانند افسردگی شدید و خودکشی داشته باشید. حضور یک دکتر خوب برای ترک ریتالین، به شما کمک می‌کند تا به رفع مشکلات اساسی مرتبط با اعتیاد بپردازید و مهارت‌هایی را یاد بگیرید که منجر به حل ریشه مشکلات شود.
  • درمان اختلالات همزمان: گاهی با مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد، متخصصین متوجه اختلالات همزمان در شما می‌شوند و طبیعتا به درمان آن می‌پردازند. اختلالات همزمان می تواند شامل مجموعه‌ای از شرایط از جمله اضطراب، ADHD، افسردگی، اختلال دوقطبی و غیره باشد. به طور کلی، درمان همزمان اختلال سوء مصرف مواد و اختلال همزمان بسیار مؤثر است.

مراحل ترک اعتیاد به ریتالین

پروسه ترک ریتالین در مرکز پیام، شامل سم زدایی و روان درمانی است.

سم زدایی ریتالین از بدن

یکی از اولین مراحل درمان، سم زدایی بدن از ریتالین است. ترک محرک هایی مانند ریتالین می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. وجود یک دوره سم زدایی با نظارت پزشک خوب برای ترک ریتالین به مدیریت علائم شما و افزایش راحتی‌تان کمک می‌کند. طول دوره سم زدایی بر اساس شدت وابستگی به ریتالین متفاوت خواهد بود.

بازتوانی ریتالین

گام بعدی در درمان اعتیاد به ریتالین شروع فرآیند بازتوانی است. این مرحله‌ای از درمان است که بیماران شروع به درمان وابستگی روانی به ریتالین می‌کنند. اختلالات مصرف محرک معمولاً با درمان‌های رفتاری، مانند درمان شناختی-رفتاریCBT  و مدیریت احتمالی درمان می‌شوند. رفتار درمانی شناختی CBT در فرایند ترک قطعی ریتالین بسیار موثر است، زیرا به بیماران کمک می‌کند تا عواملی را که منجر به مصرف مواد می‌شوند، بشناسند و رفتارهای مقابله‌ای سالم را جایگزین رفتارهای ناسالم کنند.

مدت زمان ترک ریتالین

از جمله عوامل موثر بر مدت زمان درمان اعتیاد به ریتالین، بستگی به مدت زمان مصرف، دوز مصرفی محرک ریتالین، میزان فعالیت بدنی، دفعات مصرف ریتالین و میزان هیدراته بودن بدن دارد. دوره درمان اعتیاد به قرص ریتالین، برای هر فرد متفاوت است. اما مدت زمان ترک ریتالین بطور کلی یک ماه است و شامل مراحل زیر می‌باشد:

72 ساعت اول

پس از مصرف آخرین دوز ریتالین، اولین علائم شما ممکن است در عرض 72 ساعت ظاهر شود. اگر برای مدت طولانی به دوز بالا عادت کرده‌اید، ممکن است بعد از 24 ساعت علائم را احساس کنید. علائم اولیه ممکن است شامل مشکلات خواب، اضطراب و تحریک پذیری باشد. همچنین ممکن است دچار میل به مصرف دارو شوید.

هفته اول

شدت علائم در هفته اول افزایش می‌یابد و احتمالاً در هفت روز اول به اوج خود می‌رسد. علائم در این مدت زمانی می‌تواند شامل افسردگی، بی خوابی، حالت تهوع و خستگی باشد.

هفته دوم

در هفته دوم، علائم شما شروع به فروکش می‌کند و علائم روانی بیشتر از علائم فیزیکی باقی می‌‌مانند، ممکن است همچنان اضطراب و افسردگی را تجربه کنید. هوس و میل به ریتالین نیز نسبت به سایر علائم حاد بیشتر طول می‌کشد.

ماه اول

در برخی موارد، علائم خاصی مانند اضطراب ممکن است برای یک ماه یا بیشتر ادامه یابد. برای رسیدگی به مسائلی مانند هوس ریتالین و علائم روانی نیاز به مراجعه به کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دارید. در جلسات روان درمانی در بهترین مرکز ترک ریتالین یاد می‌گیرید تا با چالش‌های عود کنار بیایید.

سوالات متداول در مورد مصرف ریتالین

سوالات متداولی که دراین زمینه مطرح هستند عبارتند از:

آیا ریتالین اعتیاد آور است ؟

ریتالین برای افراد مبتلا به بیش فعالی بسیار زیاد تجویز می‌شود، اما لازم است بدانید که استفاده نادرست از آن خطر اعتیاد به ریتالین را افزایش می‌دهد.

عوارض قطع ناگهانی ریتالین چیست؟

از علائم ترک ریتالین می‌توان به تیک عصبی، حالت تهوع، سرگیجه، بی خوابی، تحریک پذیری، کاهش اشتها و عفونت ویروسس اشاره کرد.

برای ترک ریتالین به کجا برم؟

مرکز ترک اعتیاد به ریتالین در تهران، یعنی کلینیک پیام، بهترین مکان برای درمان وابستگی به ریتالین است.

منابع : desertviewrecovery ، americanaddictioncenters