بهترین روش ترک کراک

مرکز ترک کراک

مواد کراک، قوی‌ترین شکل کوکائین موجود در بازار است. اثر کراک و بالا بودن آن، فقط حدود 15 دقیقه طول می‌کشد، بنابراین افرادی که این مواد را می‌کشند، میل به مصرف بلافاصله آن دارند. این مخدر بسیار اعتیادآور است و به راحتی می‌تواند منجر به سوءمصرف و اعتیاد به کراک شود. ترک مخدر کراک بسیار مشکل است و برای آن باید به بهترین کلینیک ترک اعتیاد ایران مراجعه کرد. اگر به منظور درمان اعتیاد به کراک و به دنبال بهترین روش برای ترک کراک هستید، این مقاله را میخوانید جای درستی آمده‌اید! برای یادگیری بیشتر به خواندن ادامه دهید.

مخدر کراک چیست؟

کراک مخدر، در دهه 1970 به عنوان نسخه ارزان‌تر و قوی‌تر کوکائین ساخته شد. محبوبیت این ماده در دهه 1980 به اوج خود رسید، اگرچه در حال حاضر محبوبیت کمتری دارد، اما هنوز اعتیاد به مخدر کراک به عنوان یک اپیدمی محسوب می‌شود.

نحوه مصرف کراک، به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. تدخین و کشیدن کراک، از شایع‌ترین راه‌های مصرف کراک است. اما برخی از افراد برای اثرگذاری سریع‌تر به تزریق کراک می‌پردازند. اسنیف کراک، نیز یک طریقه مصرف این ماده است.

شکل کراک، بصورت کریستال‌های سنگی است، در حقیقت در طی یک فرایند کراک کوکائین با جوش شیرین یا آمونیاک به سنگ‌های کریستالی تبدیل می‌شود.

سوء مصرف کراک باعث آسیب جدی به سلامتی و اعتیاد خواهد شد، درمان اعتیاد به مخدر کراک به تنهایی اتفاق نمی‌افتد و برای رسیدن به آن باید به بهترین مرکز نگهداری ترک اعتیاد است.

عوارض مصرف کراک چیست؟

عوارض جانبی استفاده از کراک عبارتند از:

• تحریک پذیری
  • اضطراب
  • رفتار پرخاشگرانه و پارانوئید
  • درد شکم
  • مرگ ناگهانی در اثر حمله قلبی یا سکته مغزی
  • احتمال اعتیاد به کراک

استفاده از کراک با احتمال وابستگی بالاتری نسبت به کوکائین پودری همراه است. اما چگونه بفهمیم که دچار اعتیاد به کراک شده‌ایم؟درست است! با تشخیص علائم اعتیاد به مخدر کراک.

علائم نشان دهنده اعتیاد به کراک

اثرات کراک بسیار شدید است. برخلاف کوکائین،  کراک بازیگر خوبی نیست، به این معنی که بسیاری از معتادان هر 15 تا 20 دقیقه یک بار آن را مصرف می‌کنند. افرادی که از کراک استفاده می‌کنند، معمولا اعتماد به نفس بیش از حد و بیش فعالی را از خود نشان می‌دهند. از دیگر علائم اعتیاد به کراک عبارت است از:

• مردمک های گشاد شده
  • رفتار خشونت آمیز
  • بی قراری
  • افزایش تعداد تنفس
  • بی مسئولیتی
  • لب ها یا انگشتان سوخته یا ترک خورده(زخم کراک روی بدن)

به محض مشاهده این علائم لازم است تا هر چه سریع‌تر به کلینیک ترک کراک مراجعه کنید و درمان‌های لازم را دریافت نمایید.

تاثیر اعتیاد به کراک بر عملکرد بدن

همانطور که میدانید سوء مصرف و اعتیاد به کراک اثرات مخربی بر بدن دارد که به دو دسته اثرات کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم میشوند:

اثرات کوتاه مدت استفاده از کرک

سرخوشی اولیه کراک، می‌تواند به سرعت به احساس افسردگی و پارانویا تبدیل شود. اثرات مصرف کراک  عموماً عبارتند از:

اثرات کوتاه مدت استفاده از کرک

• حس سرخوشی
  • افزایش هوشیاری
  • حالت هیجانی
  • کاهش اشتها
  • افزایش ضربان قلب
  • ولع شدید برای مصرف دوز بلافاصله پس از کشیدن

افرادی که پارانویای ناشی از کراک را تجربه می‌کنند، ممکن است فکر کنند که شخصی می‌خواهد وارد خانه آن‌ها شود، کسی آن‌ها را تعقیب می‌کند، یا اینکه دیگران می‌خواهند به آنها حمله کنند. این می‌تواند منجر به رفتار تهاجمی یا حملات غیرقابل تحریک به دیگران و موقعیت‌های خطرناک هم برای مصرف کننده و اطرافیان شود.

اثرات بلند مدت مصرف کراک

• تحمل کراک
    • بروز علائم ترک کراک
    • اختلالات خلقی، از جمله افسردگی
    • هذیان
    • علائم روان پریشی، از جمله توهمات شنوایی و لامسه، و یا هذیان‌های پارانوئید
    • اعتیاد به کراک

اگر در مصرف کراک تعلل کنید، یا دوز مصرفی را کاهش دهید یا اصلا اقدام به ترک کراک کنید، مسلما یک سری علائم ترک را تجربه خواهید کرد. اعتیاد به کراک به این معنی  است که بدن به این مخدر وابسته شده و در صورت عدم وجود آن، علائم ترک کراک بروز می‌کند. این علائم شامل موارد زیر است:

علائم ترک کراک چیست؟

نظارت و کنترل پزشکی در طول سم زدایی کراک از بدن، بهترین راه برای جلوگیری از عود سوء مصرف کراک است. علائم ترک خطرناک نیستند، اما می‌توانند بسیار ناراحتکننده باشند. فردی که به تنهایی به ترک کراک اقدام می‌کند، به دلیل علائم قطع مصرف شدید کراک، نسبت به فردی که به مدیریت علائم ترک می‌پردازد، در معرض خطر بیشتر عود قرار دارد. عوارض ترک کراک عبارتند از:

• اضطراب
  • فرسودگی
  • مشکل در تمرکز
  • بی خوابی و رویاهای واضح
  • آنهدونیا یا ناتوانی در احساس لذت
  • دردهای جسمی، لرز و…

علائم ترک شدید شامل افسردگی نیز می‌شود و می‌تواند منجر به خودکشی گردد. به همین دلیل مراجعه به مرکز ترک کراک و برخورداری از حمایت مشاوران و پزشکان برای سم زدایی بسیار مهم است. حمایت مشاوران ترک اعتیاد به معتادان کراک، موجب می‌شود تا آن‌ها در مقابل نوسانات خلقی شدید استقامت کنند. همچنین از لحاظ فیزیکی نیز حضور پزشک متخصص اعتیاد، بسیار مهم است زیرا با تجویز داروهای مسکن به کنترل علائم ترک می‌پردازد. بدون این حمایت‌ها بیمار به احتمال زیاد دچار هوس و عود کراک می‌شود. عود نیز در ادامه موجب سوءمصرف و اوردوز کراک خواهد شد.

بهترین نحوه ترک کراک

ترک کراک در کلینیک خصوصی ترک اعتیاد ونک، درمان تضمینی به بیماران عزیز ارائه می‌دهد. در این مرکز از روش‌های مختلف نظیر سم زدایی و روان درمانی و روش‌های نوین درمان اعتیاد مانند کاشت ایمپلنت نالتروکسان استفاده می‌شود. بطور کلی شرکت در یک برنامه توانبخشی کامل و اجرایی کردن آن به مدت سه ماه، درمان اعتیاد کراک را بصورت تضمینی ارائه می‌دهد. ناگفته نماند که متخصصین در بهترین مرکز ترک کراک، یعنی کلینیک پیام، برای هر بیمار برنامه درمانی منحصربفردی ارائه می‌دهد و ممکن است مدت زمان برنامه هر فرد متفاوت باشد. در زیر مراحل ترک کراک در کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد پیام شرح داده می‌شود:

مراحل درمان و ترک اعتیاد کراک در کلینیک پیام

برای ترک اعتیاد کراک در کلینیک خصوصی ترک اعتیاد پیام مراحل زیر به ترتیب انجام میشوند:

سم‌زدایی تدریجی کراک از بدن

برای افرادی که با اعتیاد به کراک دست و پنجه نرم می‌کنند، هیچ داروی جایگزینی وجود ندارد که فرد را از این ماده رها کند و فرد فقط باید بصورت تدریجی مصرف ماده را قطع کند.

ترک کراک با کاشت ایمپلنت نالتروکسان

ترک کراک با استفاده از روش های درمانی نوین در مرکز پیام انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها کاشت ایمپلنت نالتروکسان است. برخی از داروها مانند داروی نالترکسون، به کاهش هوس و جلوگیری از عود در دراز مدت کمک می‌کنند. این روش ترک تضمینی اعتیاد را ارائه می‌دهند. در این روش کپسول نالتروکسان در قسمت شکم کاشته می‌شود و بسته به دوز آن، به مدت 3 تا 6 ماه موجب کنترل داشتن فرد روی مصرف کراک می‌شود.

روان درمانی برای ترک کراک

کسانی که بر ترک کراک بصورت فیزیکی غلبه می‌کنند، ممکن است با تجویز متخصص روانپزشکی ترک کراک، از دوزهای کنترل شده داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب برای کاهش علائم روانی و نوسانات خلقی استفاده کنند.

روان درمانی برای ترک کراک

بهترین درمان برای پایان دادن به درمان اعتیاد کراک، مداخله رفتاری است. رفتار درمانی می‌تواند بصورت گروهی و فردی انجام شود. در این روش بهترین روانشناس ترک اعتیاد، در مرکز ترک کراک، به تغییرات رفتاری مثبت بیماران پاداش می‌دهد و در مورد رفتارهای منفی با فرد بیمار صحبت می‌کند. زمانی که فرد پاداش می‌گیرد، مغز دوپامین آزاد می‌کند، این روش روانشناسی ترک اعتیاد، ممکن است جایگزین ترشح دوپامین ناشی از مصرف کراک شود. تحریک غیر دارویی دوپامین منجر به ارتباط مثبت با رفتارهای خوب و غیراعتیادآور می‌شود.

درمان شناختی رفتاری نیز یک روش متداول برای غلبه بر اعتیاد است و این سبک درمانی برای افرادی که اعتیاد به کراک را ترک می‌کنند به خوبی جواب می‌دهد.

مدت زمان ترک کراک

مدت زمان درمان اعتیاد به کراک ، بطور کلی یک ماه بوده و بصورت زیر است:

24-72 ساعت

در طول 72 ساعت اول ترک کراک، بیماران ممکن است علائمی مانند پارانویا، بدن درد و در برخی موارد توهم را تجربه کنند. بروز اضطراب، بی خوابی، خستگی شدید، تحریک پذیری و هوس در 24 ساعت اول غیرمعمول نیست. پس از این دوره اولیه، توهمات و پارانویا به طور کلی فروکش می‌کند.

هفته اول

در طول اولین هفته ترک کراک، علائم دیگری از جمله تحریک پذیری، خستگی شدید، مشکل در خواب و کمبود کلی انگیزه اغلب بروز می‌کند.

هفته دوم

در طول هفته دوم، ولع مصرف کراک شدیدتر شده و با افسردگی همراه است. مغز هنوز به فرایند ترک واکنش نشان می‌دهد و معمولاً دوپامین کافی برای احساسات مثبت قوی تولید نمی‌کند. اضطراب ممکن است در این دوره بازگردد.

هفته های 3 تا 4

در طول هفته‌های سوم و چهارم، شیمی بدن هنوز در حال تغییر بوده و تغییرات خلقی بصورت مکرر اتفاق می‌افتد. اگرچه تا این زمان میل فیزیکی برای کراک فروکش کرده است، اما هوس‌های روانی به طور کلی تا ماه اول باقی می‌مانند. احساس اضطراب یا افسردگی نیز ممکن است باقی بماند.

سوالات متداول در مورد ترک کراک

سوالات متداولی که درباره ترک کراک مطرح است به شرح زیر میباشند:

هزینه ترک اعتیاد به کراک در کلینیک خصوصی چقدر است؟

از آنجایی که خدمات کلینیک خصوصی ونک برای درمان اعتیاد به کراک با توجه به برنامه درمانی بیمار تنظیم می‌شود و این برنامه هم متناسب با شرایط فیزیکی و روانی فرد تعیین خواهد شد، به همین دلیل هزینه ترک کراک برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

اثر مخدر کراک چه مدت باقی میماند؟

اثر کراک معمولا تا یه ربع باقی می‌ماند و سپس بطور کامل از بین میرود.

چند روز طول میکشد اعتیاد به کراک را ترک کنم؟

مدت زمان ترک کراک بطور کلی یک ماه طول می‌کشد. اما بسته به دوز مصرفی می‌تواند متفوات باشد.

آیا بعد از ترک کراک امکان بازگشت مجدد به اعتیاد  وجود دارد؟

در نهایت همه چیز به اراده فرد بستگی دارد. اما انجام روان درمانی موجب جلوگیری از عود و کاشت ایمپلنت نالتروکسان میل به این ماده را کاهش می‌دهد.

منابع: americanaddictioncenters ، drugabuse