مرکز ترک تریاک

تریاک پر مصرف ترین ماده مخدر کشور است و به طور میانگین 67 درصد معتادان به تریاک اعتیاد دارند. با این که بسیاری از افراد معتاد به تریاک از مضرات این مخدر برای سلامتی آگاهی دارند، اما به دلیل نگرانی از عوارض احتمالی، از اقدام به ترک تریاک طفره می روند،ترک اعتیاد به تریاک بدون درد و خماری بهترین راهکار ترک تریاک است که در کلینیک پیام به عنوان بهترین کلینیک ترک تریاک در تهران انجام می شود،اگر به دنبال یافتن اطلاعات جامع در مورد پیشرفته ترین راه های ترک اعتیاد به تریاک هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

تریاک چیست؟

گیاه خشخاش Papaver somniferum تنها منبع تهیه تریاک است و استفاده از این گیاه از دوران باستان سابقه دیرینه ای دارد.سومری های باستان در حدود 5000 سال پیش از گیاه خشخاش برای درمان بیماری ها استفاده می کردند و از این گیاه به عنوان گل شادی نام می برند.

پس از آنکه گل های گیاه خشخاش از بین بروند، یک کپسول تخم مرغی شکل در نوک ساقه باقی می ماند که حاوی مایعی شیری رنگ و غلیظ است ، تولید کنندگان تریاک با ایجاد برش های عمودی بر روی کپسول گیاه، سبب خروج این شیره از داخل کپسول می شود که به نام شیره نارس شناخته می شود،پس از این که شیره نارس در مجاورت هوا قرار گیرد، تیره تر و غلیظ تر شده و به صمغ قهوه ای مایل به سیاه تغییر رنگ می دهد،سپس این صمغ از روی گیاه جمع آوری می شود و به صورت آجر، کیک یا توپ متراکم شده و در پلاستیک یا برگ پیچیده می شود.

در بسیاری از مواقع تریاک (opium) به همین شکل وارد بازار سیاه می شود و توسط قاچاقچیان به سایر فرآورده های مخدر مانند مورفین، کدئین و هروئین تبدیل می شوند.

ماده اعتیاد آور تریاک، آلکالوئید است که بسته به ساختار و عملکرد شیمیایی به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول شامل مورفین، کدئین و تباین است که با اثر بر سیستم عصبی مرکزی سبب ایجاد خواص ضد درد، مخدر و اعتیادآور می شود.

دسته دوم شامل پاپاورین، نوسکاپین و سایر آلکالوئیدهای تریاک است که سبب انبساط عضلات غیر ارادی (صاف) می شود،مهم ترین آلکالوئید موجود در تریاک مورفین است که در حدود 10 درصد وزنی تریاک خام را تشکیل می دهد.

روش های مصرف تریاک

روش های مصرف تریاک شامل موارد زیر است:

• مصرف تریاک به صورت کشیدنی با سیخ، وافور، چپق
  • مصرف تریاک خوراکی( بلعیدن – حل کردن در مایعات و نوشیدن)

تزریق تریاک بسیار خطرناک است و به دلیل ترکیباتی که در آن وجود دارد سبب ایست قلبی می شود.

نشانه های فرد معتاد به تریاک

افراد معتاد به تریاک، علایم خلقی، رفتاری، فیزیکی و روانی خاصی را تجربه می کنند. اگر چه ممکن است همه این علائم در یک فرد مشاهده نشود، اما شایع ترین علائم عبارتند از:

نشانه های فرد معتاد به تریاک

علائم خلقی مانند افسردگی، اضطراب، سرخوشی، تحریک پذیری

علائم رفتاری مانند عدم تعهد به مسئولیت های خانوادگی، تحصیلی و شغلی، جعل نسخه برای دریافت مواد مسکن، مشغولیت ذهنی دائم به تهیه و استعمال مواد مخدر، دروغ گفتن به دیگران برای پوشش مقدار مصرف، انزوا، بی قراری، بی حالی

علائم فیزیکی مانند فرسودگی، درد، اختلال تنفسی، اسپاسم عضلانی، استفراغ، بیخوابی

یبوست، خارش، حالت تهوع، استفراغ، تعریق، تشنج، کما، مرگ

علائم روانی مانند اعتیاد، مشکلات حافظه، توهم، پارانویا، افزایش علائم بیماری روانی

تریاک چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟

اندروفین ها ترکیبات شادی آوری هستند که به صورت طبیعی در بدن تولید می شوند و از طریق اتصال به گیرنده های خاصی که روی سلول های عصبی قرار دارد، به انتقال پیام های عصبی، سرکوب درد و ایجاد احساس سرخوشی کمک می کنند.

آلکالوئیدهای موجود در تریاک از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مولکول های اندروفین دارند و به همین دلیل به گیرنده های سلول های عصبی متصل می شوند.  در این شرایط مواد مخدر با تقلید ویژگی های اندروفین، اثراتی به مراتب شدیدتر بر سیستم عصبی القا می کنند.

سیستم عصبی به تدریج با مواد مخدر سازگار می شود و اندروفین طبیعی کمتری تولید می کند، بنابراین فرد مصرف کننده وابستگی جسمانی و وابستگی روانی شدیدی به تریاک پیدا خواهد کرد.

در صورت ایجاد وابستگی به تریاک، بیماران در هنگام قطع ناگهانی یا کاهش مقدار مصرف علایم آزاردهنده ای را تجربه می کنند.

این علایم تنها با استفاده مداوم از تریاک قابل کنترل است و بیمار برای جلوگیری از بروز این علایم چاره ای جز تن دادن به ادامه مصرف تریاک ندارد.

از سویی دیگر سیستم عصبی با ادامه مصرف تریاک با این مواد سازگاری( تحمل دارویی) پیدا کرده و فرد برای دستیابی به اثرات آرام بخش قبلی، به مقدار تریاک بیشتری نیاز خواهد داشت.

عوارض مصرف طولانی مدت تریاک

در صورتی که مصرف تریاک به مدت طولانی ادامه پیدا کند، زندگی فرد دستخوش عوارض مخربی خواهد شد از جمله:

•  ضعف حافظه و ادراک
  •  کم عمق شدن احساسات
  •  افسردگی
  •  افزایش اضطراب
  • بهم خوردن تعادل بدن
  • سرکوب سیستم ایمنی

بهترین گزینه برای  ترک اعتیاد به تریاک مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد است تا این کار زیر نظر پزشکان متخصص و با استفاده از امکانات پیشرفته انجام شود.

عوارض ترک غیر اصولی تریاک

برخی از افراد با این تصور اشتباه که عوارض ترک تریاک بدون نظارت پزشک، قابل تحمل است در منزل اقدام به ترک اعتیاد تریاک می کنند،اینجاست که بیمار با علایم شدید ترک تریاک روبرو شده و به اصطلاح سندرم ترک اعتیاد را تجربه خواهد کرد،علایم سندرم ترک اغلب به شکل یک بیماری شبه آنفولانزا آغاز می شود و به تدریج بیمار را از نظر جسمی و روانی تحت فشار قرار می دهد.

استفراغ و اسهال دو مورد از خطرناک ترین عوارض ترک تریاک هستند که در صورت عدم درمان،  سبب بروز هیپرناترمی (بالا رفتن سطح سدیم خون) و نارسایی قلبی می شود.

این عوارض بسیار خطرناک هستند و ممکن است سبب مرگ بیمار شود، اما در صورت نظارت پزشک در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تریاک این عوارض قابل پیشگیری و درمان است.

بنابراین استفاده از روش های غیراصولی ترک تریاک به هیچ وجه توصیه نمی شود و تنها راه قابل قبول و کاربردی برای رهایی از مواد مخدر، مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد است.

شایع ترین علایم ترک اعتیاد تریاک چیست؟

همانگونه که بیان شد قطع ناگهانی مصرف تریاک با علایم آزاردهنده ای همراه است که ممکن است ساعاتی پس از آخرین وعده مصرف آغاز شود و تا چند هفته طول بکشد،البته علائم ترک براساس مدت زمان اعتیاد، مقدار مخدر مصرفی، عوامل محیطی، عوامل ارثی، وضعیت جسمی و روانی بیمار از خفیف تا شدید متغیر است. رایج ترین علائم ترک اعتیاد تریاک شامل موارد زیر است:

• درد عضلانی
  • دل درد
  • اضطراب یا بی قراری
  • افزایش ضربان قلب
  • تب و لرز
  • لرزش

یکی از مهم ترین عوارض ترک تریاک بروز درد های عضلانی به خصوص پادرد خماری تریاک است که فشار زیادی را به بیماران تحمیل می کند. علاوه بر داروهای مسکنی که توسط پزشکان تجویز می شود، روش های موثر دیگری نیز برای درمان پادرد خماری تریاک وجود دارد از جمله:

• ماساژ درمانی
  • یوگا و مدیتیشن
  • دوش آّبگرم
  • طب سوزنی
  • کایروپرکتیک
  • ورزش سبک
  • خواب کافی
  • تغذیه متعادل

البته میزان تاثیرگذاری روش های فوق براساس شرایط منحصر به فرد بیماران متفاوت است، بنابراین هر بیمار قادر به تشخیص بهترین روش برای تسکین دردهای عضلانی خود خواهد بود.

بهترین روش ترک تریاک

ذهن افرادی که به دنبال یافتن روش مناسب برای ترک اعتیاد هستند همیشه مملو از سوالات و ابهامات مختلف است از جمله این که چگونه تریاک را ترک کنم؟ یا این که بهترین روش ترک شیره تریاک چیست؟

شیره تریاک یکی از فرآورده های تریاک است که از ترکیب تریاک خالص و سوخته تریاک بدست می آید. مقدار ترکیبات اعتیاد آور مانند مرفین وکدئین، در شیره تریاک بسیار بیشتر از تریاک عادی است. به همین دلیل علایم ترک در هنگام ترک اعتیاد به شیره تریاک بسیار شدیدتر از تریاک معمولی است.

بهترین روش برای ترک تریاک و سایر فرآورده های آن، مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد است که پزشکان برای درمان اعتیاد از ترکیبی از دارو درمانی( سم زدایی) و روان درمانی استفاده می کنند.

سم زدایی تریاک از بدن

سم زدایی یکی از مهم ترین مراحل درمان اعتیاد است که به سه روش تدریجی، سریع و فوق سریع در شرایط بستری یا سرپایی در مرکز ترک اعتیاد به تریاک  انجام می شود.

انتخاب بهترین روش سم زدایی به فاکتورهای متعددی از جمله وضعیت سلامتی بیمار و شدت اعتیاد بستگی دارد که با صلاحدید پزشک انجام می شود.

سم زدایی تریاک از بدن

در طی مراحل سم زدایی، بدن بیمار با کمک داروهای تزریقی از مواد مخدر پاکسازی می شود و  پزشکان برای درمان خماری تریاک از داروهای مسکن و آرام بخش برای بیماران استفاده می کنند. کلیه علایم حیاتی بیمار مانند فشار خون، دمای بدن، ضربان قلب و دستگاه تنفس به صورت دقیق تحت نظارت قرار می گیرد تا در صورت بروز مشکلات احتمالی اقدامات درمانی لازم به سرعت انجام شود.

در مرحله بعد بیمار باید توسط درمان های نگهدارنده مانند کاشت ایمپلنت نالتروکسان به درمان خود ادامه دهد و بدون نگرانی از عود بیماری، تحت روان درمانی و مشاوره تخصصی قرار گیرد.

کاشت ایمپلنت نالتروکسان برای ترک اعتیاد به تریاک

در حال حاضر یکی از موثرترین روش های درمانی نوین برای ترک تریاک استفاده از ایمپلنت های نالترکسون است.

نالترکسون یک آنتاگونیست اپیوئیدی است که گیرنده های مواد مخدر در سیستم عصبی را مسدود می کند و به همین دلیل به عنوان داروی تسکین درد خماری تریاک مورد استفاده قرار می گیرد.

ایمپلنت ها توسط یک جراح عمومی و در شرایط کاملا استریل، در جدار تحتانی شکم بیمار جاگذاری می شود،داروی نالتروکسان به صورت پیوسته رهش  وارد جریان خون می شود  و با مسدود کردن گیرنده های مواد مخدر در سیستم عصبی، به عنوان درمان وابستگی به تریاک مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاهدات آزمایشگاهی نشان داده است که مقدار نالتروکسان رها شده در پلاسمای بیماران به مدت 6 ماه در یک سطح باقی می ماند، بنابراین به عنوان یک داروی نگهدارنده عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

عوارض جانبی کاشت ایمپلنت نالتروکسان برای ترک تریاک در مرکز ترک تریاک بسیار اندک است و بیمارانی که با این روش تحت درمان می گیرند، باید به روان درمانی و مشاوره های تخصصی ادامه دهند تا به دلایل اصلی وابستگی روانشناختی به مواد مخدر آگاه و مسلط شوند.

ترک تریاک چند روز طول میکشد؟

برای پاسخ به این سوال که خماری تریاک چندروز است؟ باید بگوییم که این زمان براساس شدت اعتیاد و نوع روش ترک متفاوت است. ترک تدریجی تریاک یکی از امن ترین و پرطرفدارترین روش های ترک اعتیاد است که بدن بیمار پس از گذشت 12 تا 21 روز به صورت کامل سم زدایی می شود.

6 تا 12 ساعت پس از آخرین وعده مصرف اثرات کوتاه مدت ترک مانند سردرد و اضطراب ظاهر می شود.

24-48 ساعت پس از آخرین وعده مصرف علایمی مانند تعرق مفرط، آبریزش بینی، موارد وحشت زدگی، مشکلات معده و بیخوابی ظاهر می شود.

72 ساعت پس از آخرین وعده مصرف شدیدترین عوارض ترک تریاک مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال مشاهده می شود که در صورت عدم مداخله پزشک ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

در حدود روز هفتم شدت علایم ترک تریاک فروکش کرده و بیمار علایمی مانند خستگی، افسردگی و تحریک پذیری را تجربه خواهد کرد.

علایم طولانی مدت ترک ممکن است تا ماه ها پس از ترک اعتیاد به تریاک ادامه داشته باشد که مهم ترین آن شامل اختلالات خواب و تمایل به مصرف مجدد مواد مخدر است.

در شرایطی که فرد بدون مراجعه به کلینیک تخصصی ترک تریاک اقدام به ترک اعتیاد کرده باشد به احتمال زیاد به دلیل فشار جسمی و روانی علایم ترک ناچار به مصرف مجدد مواد مخدر خواهد شد. بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از عود بیماری مراجعه به بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران است. در ادامه با بهترین مرکز ترک اعتیاد به تریاک آشنا خواهید شد:

بهترین مرکز ترک تریاک در تهران کجاست؟

کلینیک پیام به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران مفتخر است که تعداد زیادی از  بیماران را به مسیر طبیعی زندگی بازگردانده است، این مرکز با هدف ارائه خدمات تخصصی ترک اعتیاد به بیماران، اقدام به گردآوردن بهترین تیم درمانی و مجهزترین امکانات کرده است.

کلینیک پیام که بهترین مرکز ترک تریاک خصوصی در شهر تهران است با بخش های جداگانه برای بانوان و آقایان به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به بیماران گرامی است.

این مرکز با ارائه هتلینگ ، اتاق های VIP   مجهز و  امکانات ورزشی، محیطی امن و آرامش بخش برای بیماران فراهم کرده است،برای رهایی همیشگی از دام اعتیاد به مواد مخدر، فرصت را از دست ندهید و همین حالا با همکاران ما در پیام کلینیک تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول:

برای ترک تریاک چه باید کرد؟

اولین گام برای ترک تریاک مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد مانند پیام کلینیک است که بیماران تحت نظارت تیم درمانی متخصص اعم از پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان حرفه ای مراحل دارو درمانی و روان درمانی را پشت سر می گذارند.

ترک تریاک با روش های سنتی موثر است؟

این روش یکی از خطرناک ترین روش های ترک تریاک است که به دلیل شدت عوارض ممکن است سبب کما و مرگ بیمار شود و به هیچ وجه مورد تایید متخصصان نیست.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟

متخصصان تغذیه بر این باورند که بیماران در مراحل ترک به دلیل اسهال و استفراغ در معرض از دست دادن مواد مغذی بدن هستند، بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات در کنار پروتئین و سبزیجات تازه و نوشیدن مایعات فراوان تاثیر بسزایی در تسهیل مراحل ترک تریاک دارد.